Kronika czyli co mieszkaniec Nramy wiedzieć powinien
 
 

Rys historyczny Naramy
(czyli, co każdy mieszkaniec  - i nie tylko - wiedzieć powinien)
-3-
Strony: 0  1  2   3  4  5   6  7  8  9 10  11  12  13  14  15  16  17
2200-600 lat p.n.e - wynalezienie i upowszechnienie brązu powoli wypierało krzemień, który z czasem stracił na znaczeniu jako podstawowy surowiec do wytwarzania narzędzi, toteż zainteresowanie okolicami w epoce brązu wyraźnie zmalało, o czym świadczy niewielka ilość materiałów archeologicznych znajdowanych na stanowiskach z tego okresu.
 
0 - 375 r.n.e - epoka żelaza w Dolinie Prądnika i jej okolicach reprezentowana jest tylko przez okres rzymski wczesne średniowiecze. O słabym zaludnieniu Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej w epoce brązu decydowały także niezbyt dobre warunki naturalne dla gospodarki rolniczo-hodowlanej i utrudniony dostęp wody.
 
400-600 r.n.e. - historia Ziemi Krakowskiej, Krakowa, a więć i Naramy jest trochę różna niż innych regionów Polski, a zwłaszcza Księstawa Polan i jego władycy Mieszka! Późniejsza „Ziemia Krakowska” jest tożsama z wcześniejszym terytorium „Wiślan” lub „Białych Chorwatów” (istnieje spór o nazwę). O Wiślanach wspomina już Orozjusz czyli Paulus Orosius, ur. ok. 385 i zmarły przed 423 r. Najważniejszym jego dziełem jest „Siedem ksiąg historii przeciwko poganom” (łac.: Historiarum libri VII adversus paganos). Pisze on o „Wisle lond” kraju leżącym na wschód od Moraw i graniczącym z Dacją. Dzieło to było wykorzystywane w średniowieczu jako podręcznik historii powszechnej. Alfred Wielki (ur. ok. 849, zm. 899) król Wesexu (Angla) przetłumaczył je na anglosaski, dodając uzupełnienia.
 
600-700 r. n.e. - z terytorium Wiślan/Białych Chorwatów, siedem plemion miało wyruszyć na Bałkany (na terytorium dzisiejszej Chorwacji) na zaproszenie cesarza wschodniego cesarstwa rzymskiego Herakliusza, by bronić granic cesarstwa. Reszta plemion pozostała w swojej dawnej ojczyźnie mając oddzielnego władcę.
 
Ok. 820 – 885 r.n.e. – „Był zaś w nim [Metodym] także dar proroczy, tak że spełniało się wiele przepowiedni jego, z których jedną lub dwie opowiemy. Książę pogański, silny bardzo, siedzący w Wiślech (въ Вислѣхъ) [lub: w Wiśle (въ Вислѣ)], urągał wielce chrześcijanom i krzywdy im wyrządzał. Posławszy zaś do niego [kazał mu] powiedzieć [Metody]: Dobrze będzie dla ciebie synu ochrzcić się z własnej woli na swojej ziemi, abyś nie był przymusem ochrzczony na ziemi cudzej, i będziesz mnie [wtedy] wspominał. I tak też się stało. Średniowieczny tekst źródłowy. "Żywot świętego Metodego" lub „Legenda Panońska” to księga poświęcona działalności misyjnej dwóch braci, bizantyńskich duchownych, Greków z Sołunia (ob. Saloniki). Chociaż byli Grekami to znali od dzieciństwa także język słowiański, bowiem nie tylko okolice Sołunia, ale i jego przedmieścia zamieszkałe były przez Słowian. Wydaje się, że obecna dzielnica krakowska pierwsza z pośród innych dzielnic Polski zetknęła się z chrześciaństwem i to na długo przedtem zanim nad Gopło dotarła wieść o Chrystysie. Mówi o tym pewne źródło historyczne i wiąże z apostołem Słowian Metodym. Przywołałem już ustęp z legendy św. Metodego o jego rozprawie z księciem Wiślan, którego do zmusił przyjęcia wiary chrześciańskiej. Zatem wygląda na to, że wówczas już kraj Wiślan należał do sfery wpływów państwa Wielkomorawskiego.
 

Strony: 0  1  2   3  4  5   6  7  8  9 10  11  12  13  14  15  16  17